ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЕКТ РІШЕННЯ: № Д-2
ІЗЮМСЬКА МІСЬКА РАДА
_СЕСІЯ 7 СКЛИКАННЯ
ПРОЕКТ РІШЕННЯ №
від ___ __________ 2019 року
Про затвердження Програми
економічного і соціального
розвитку міста Ізюм на 2019 рік
Заслухавши доповідь заступника Ізюмського міського голови з питань економіки та фінансів Петрова К.Є., керуючись ст.26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”,
Ізюмська міська рада вирішила:
1. Затвердити Програму економічного і соціального розвитку міста Ізюм на 2019 рік (додається).
2. Управлінням, відділам та іншим виконавчим органам Ізюмської міської ради забезпечити в установленому порядку виконання показників Програми економічного і соціального розвитку міста Ізюм на 2019 рік.
3. Фінансування Програми економічного і соціального розвитку міста Ізюм на 2019 рік провести в межах можливостей бюджету.
4. Відповідальним за виконання даного рішення призначити заступника Ізюмського міського голови з питань економіки та фінансів.
5. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію Ізюмської міської ради з питань планування, бюджету та фінансів.
Ізюмський міський голова В.В.Марченко
ЗАТВЕРДЖЕНО:
рішення ___ сесії Ізюмської
міської ради 7 скликання
від _______р. №______
ПРОГРАМА
ЕКОНОМІЧНОГО І СОЦІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
М.ІЗЮМ НА 2019 РІК
Ізюм
2019 рік
Структура
Програми економічного і соціального розвитку
м. Ізюм на 2019 рік
ВСТУП
Програма економічного і соціального розвитку м. Ізюм на 2019 рік (далі – Програма) підготовлена на основі аналізу розвитку міста за попередній період, визначає цілі, пріоритетні напрями соціально-економічного розвитку м. Ізюм на 2019 рік, а також заходи щодо реалізації державної політики, спрямованої на підвищення якості життя та добробуту громадян.
Програма розроблена управлінням економіки та інвестицій апарату виконавчого комітету Ізюмської міської ради разом з іншими структурними підрозділами Ізюмської міської ради відповідно до Закону України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України», постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2003 № 621 «Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету» (зі змінами).
Програму було розроблено з урахуванням норм:
- проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік»;
- Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020», затвердженої Указом Президента України від 12 січня 2015 року № 5/2015;
- Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 № 385;
- Стратегії розвитку Харківської області на період до 2020 року, затвердженої рішенням Харківської обласної ради від 05 березня 2015 року № 1151-VI;
- Плану на 2018 – 2020 роки з реалізації Стратегії розвитку Харківської області на період до 2020 року, затвердженого рішенням Харківської обласної ради від 31.08.2017 року № 499-VIІ;
- постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 546 «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2019-2021 роки».
- Програми економічного і соціального розвитку Харківської області на 2019 рік, затверджена рішенням Харківської обласної ради від 06.12.2018 року № 832-VIІ (ХVIІI сесія VII скликання)
- Міських програм.
Метою Програми економічного і соціального розвитку м. Ізюм на 2019 рік є зростання добробуту і підвищення якості життя населення за рахунок втілення пріоритетів, визначених як в державних програмах так і в місцевих.
У Програмі визначено заходи щодо розвитку провідних галузей виробничої та соціальної сфери у 2019 році відповідно до завдань, передбачених актами Президента України, Кабінету Міністрів України, рішеннями Харківської обласної ради, рішеннями Ізюмської міської ради, розпорядженнями Ізюмського міського голови.
Структуру Програми побудовано до вказаних пріоритетних напрямів розвитку.
У частині І “Пріоритети та основні завдання соціально-економічного розвитку міста на 2019 рік” Програми визначено поточну ситуацію, пріоритетні завдання на 2019 рік, спрямовані на вирішення проблемних питань, наведено обласні та міські галузеві програми, що реалізуються в місті у відповідних галузях економіки і соціальної сфери.
У частині ІІ Програми наведено основні прогнозні показники на 2019-2021 роки, які є критеріями реалізації пріоритетних завдань Програми.
Частина ІІІ Програми містить конкретні заходи щодо виконання пріоритетних завдань у відповідній сфері, заплановані на 2019 рік, та очікувані результати виконання цих заходів.
У частині IV Програми “Капітальні вкладення на об’єкти соціально-економічного значення у 2019 році” наведено перелік об’єктів, будівництво яких передбачено здійснювати в місті протягом 2019 року. Вказані об’єкти будуть фінансуватися за рахунок різних джерел, не заборонених законодавством.
У ході виконання до Програми можуть вноситися зміни. Зміни і доповнення до Програми затверджуються рішенням Ізюмської міської ради.
1.1. Розвиток базових галузей економіки, інфраструктури життєзабезпечення та забезпечення умов для стійкого економічного розвитку
1.1.1. Промисловість
Стислий опис ситуації:
За звітній період 2018 року промисловими підприємствами міста реалізовано промислової продукції на суму 429,7 млн. грн., що на 39% або на 120,6 млн. грн. більше ніж в 2017 році. Обсяг реалізованої промислової продукції на одну особу по місту становить 9025,18 грн., що на 2643,83 грн. більше ніж за аналогічний період 2017 року.
Формування обсягу реалізації продукції на місцевому рівні значною мірою залежить від діяльності досить обмеженого кола підприємств, серед них – ДП «Ізюмський приладобудівний завод», Ізюмське комунальне підприємство теплових мереж та Ізюмське комунальне виробниче водопровідно-каналізаційне підприємство. Ситуація на цих підприємствах безпосередньо впливає на показники роботи промислової сфери міста.
Основним завданням у промисловому комплексі міста на 2019 рік – є нарощування обсягів виробництва. У промисловості міста прогнозується зростання обсягів реалізованої продукції на 7% до обсягів 2018 року. В 2019 році планується реалізувати продукції промисловими підприємствами на 459,8 млн. грн.
Основна увага буде приділятися вирішенню проблемних питань підприємств міста, які будуть направлені на підтримку розвитку вітчизняного виробництва, сприяння підвищенню конкурентоздатності продукції, розширенню ринків її збуту, залучення інвестицій у технологічне переобладнання виробництва.
Основні проблеми:
- відсутність належної підтримки державних промислових підприємств, щодо завантаження їх замовленнями з боку держави;
- недостатня інноваційна активність та наукоємність продукції підприємств промисловості;
- низький рівень інвестицій у технологічне переобладнання виробництва, недостатність фінансових ресурсів (внутрішніх та зовнішніх).
Пріоритетні завдання Програми щодо розвитку промисловості та вирішення проблемних питань на 2019 рік:
- підтримка державних промислових підприємств та підприємств інших форм власності шляхом здійснення інформаційно-методичного забезпечення, стимулювання інноваційно-інвестиційної діяльності підприємств шляхом залучення до бізнес-форумів, семінарів, тренінгів;
- сприяння випуску конкурентоспроможної продукції, збільшенню обсягів виробництва на підприємствах міста;
- оновлення основних фондів та запровадження нових технологій;
- сприяння залученню інвестицій шляхом розробки інноваційних та інвестиційних проектів;
- розширення ринків збуту промислової продукції;
- активізація інноваційно-інвестиційної діяльності промислових підприємств;
- зростання енергоефективності виробництва, економія енергоресурсів в умовах високої вартості енергоносіїв;
- вирішення соціальних питань розвитку промисловості – кадрова політика, рівень заробітної плати, своєчасна її виплата та питання погашення заборгованості.
1.1.2. Енергозбереження
Стислий опис ситуації:
Енергозбереження є одним із важливих чинників впливу на стабільне забезпечення підприємств, організацій, установ та населення енергоносіями. В місті впроваджуються заходи з енергозбереження та ефективного використання енергетичних ресурсів.
Протягом звітного періоду за рахунок власних коштів підприємств, бюджетів всіх рівнів та залучених інвестицій (кредити, гранти та інше, впроваджений 17 заходів на загальну суму 11584,0 тис. грн.. Економія складає 0,029098 тис.тон умовного палива.
Так на об’єктах Ізюмського комунального виробничого водопровідно-каналізаційного підприємства, ТОВ “Ізюмське АТП”, в стаціонарному корпусі відділення ІЦМЛ, в закладах освіти, на мережі вуличного освітлення міста проводилась заміна ламп освітлення на енергозберігаючи. В закладах освіти міста проводилась робота щодо заміни дверей та вікон. В закладах культури (центральна міська бібліотека, міський палац культури) встановлені пластикові вікна. В стаціонарному корпусі відділення ІЦМЛ проводилась робота щодо заміни мережі опалення.
Понад 934,7 тис. грн. направлено на впровадження енергозберігаючих заходів ДП “Ізюмським приладобудівним заводом”. Зокрема, це придбання менш енергоємного обладнання.
Основні заходи з енергозбереження в бюджетній сфері були спрямовані на:
Пріоритетні завдання Програми щодо енергозбереження та вирішення проблемних питань на 2019 рік:
- залучення коштів інвесторів на технічне переоснащення, модернізацію основних фондів комунальних та енергопостачальних підприємств міста;
- зниженню питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів;
- забезпечення стабільного енергопостачання споживачів міста;
- впровадження енергозберігаючих та енергоефективних технологій, а також альтернативної енергетики;
- установка приладів обліку тепла на житлові будинки в рамках виконання інвестиційної програми Ізюмського підприємства теплових мереж.
1.1.3. Транспорт
Стислий опис ситуації:
Автомобільний транспорт - важлива складова інфраструктури міста, яка забезпечує життєдіяльність суспільства у виробничій і невиробничій сферах, задовольняє потреби населення в перевезеннях пасажирів автобусами загального користування.
Метою державної політики в галузі пасажирських перевезень є гарантоване і ефективне задоволення потреб в безпечному і якісному перевезенні пасажирів і використання соціальних, ресурсозберігаючих, природоохоронних і мобілізаційних вимог в умовах ринкових відносин.
Пасажирські перевезення в місті в 2018 році здійснювали: ТОВ «Ізюмське АТП» та фізична особа – підприємец: Кругова Л.Г. Всі перевізники отримали право на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування відповідно до діючого законодавства, виключно на конкурсних засадах.
З метою більшого задоволення потреб населення, протягом 2018 року неодноразово вводились тимчасові додаткові рейси на окремих маршрутах у святкові та поминальні дні.
За 2018 рік загальні обсяги пасажирських перевезень автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування склали 2,746 млн. осіб (порівняно з минулим роком становить 103,3%).
Також, забезпечено перевезення пільгового контингенту, в загальному обсязі перевезених пасажирів у внутрішньоміському сполученні складає 27,7%.
З метою покращення якості транспортних послуг населенню міста, дотримання розкладу руху та контролю регулярності перевезень на міських автобусних маршрутах діє відповідна комісія, за участю спеціалістів виконавчого комітету та депутатів міської ради. Вона здійснює рейдові перевірки на міських автобусних маршрутах щодо дотримання діючого розкладу руху перевізниками всіх форм власності. В продовж року проведено 5 засідань комісії та 7 рейдових перевірок. За результатами перевірок по виявленим недолікам ведеться відповідна робота щодо їх усунення.
В цілому рівень забезпечення населення пасажирськими перевезеннями по основних показниках є задовільним.
Разом з цим у системі міських пасажирських перевезень є ще такі невирішені питання:
- один із основних факторів, що впливають на розвиток автомобільного транспорту є відсутність на ринку автопідприємств комунальної форми власності;
- покращення інфраструктури міського пасажирського транспорту;
- поліпшення якості доріг та облаштування автобусних зупинок відповідно до норм діючого законодавства;
- створення та впровадження єдиної міської системи диспетчеризації на міських автобусних маршрутах загального користування.
Подальший розвиток транспортної галузі в 2019 році здійснюватиметься в комплексі з іншими галузями, від яких вона безпосередньо залежна. Пасажирські перевезення автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування, як сектор ринку, залишається достатньо відкритим, що у свою чергу, є одним із основних чинників удосконалення конкурентного середовища. Це сприяє підвищенню рівня якості транспортних послуг при перевезенні пасажирів автомобільним транспортом.
Пріоритетні завдання Програми щодо розвитку галузі та вирішення проблемних питань на 2019 рік:
- підвищення безпеки перевезень пасажирів;
- продовження роботи з розбудови та модернізації транспортної інфраструктури;
- своєчасне і повне задоволення потреб населення в перевезеннях.
1.1.4. Реформування житлово-комунального господарства
Стислий опис ситуації:
Існуючий стан житлово-комунальної галузі міста потребує її реформування шляхом залучення інвестицій, проведення модернізації та переоснащення об’єктів тепло - та водопостачання, водовідведення, ремонту житлового фонду та об’єктів благоустрою, що дозволить поліпшити якість житлово-комунальних послуг в місті.
Основними проблемами існуючої системи теплопостачання є:
1) застаріле основне та допоміжне обладнання котельних, (близько 60% теплового устаткування діючих котелень перебуває в експлуатації 25 і більше років);
2) високі питомі витрати газу та електроенергії;
3) технічний стан теплових мереж, який не відповідає нормативним вимогам експлуатації. Термін експлуатації більшості теплових мереж перевищує 30-35 років. З метою більш гнучкого обліку споживання теплової енергії підприємством за останні 2 роки встановлені лічильники на 134 будинках, що становить 100% від технічно можливих встановити.
З метою зниження споживання енергоресурсів, зменьшення втрат в теплових мережах до 70% і поліпшення якості опалення багатоповерхових будинків в районі Верхнього Селища, розпочаті роботи з коригування проекту реконструкції системи теплопостачання по вул. Пролетарська, 1-м, з впровадженням енергозберігаючого обладнання модульних котельних.
Для забезпечення безперебойної роботи котелень при відключенні електричної енергії придбана за кошти місцевого бюджету дизель-електростанція.
Одним з пріоритетних напрямків комунальної сфери є забезпечення стабільного водопостачання мешканців міста. Джерелами водопостачання міста є підземні води верхньокрейдяного та середньоюрського водоносних горизонтів, які експлуатуються з 1913 і 1991 рр.
У системі водопостачання налічується 30 артезіанських свердловин. 22 свердловини розташовані в межах міста.
Загальна довжина трубопроводів у системі водопостачання складає орієнтовно 210,7 км, з них магістральних водогонів – 49,6 км, розподільчої мережі – 161,1 км.
У 2018 році були закінчені роботи розпочаті у 2016 році по реконструкції водоводу від водопровідної насосної станції 2-го підйому Букінського водозабору до контррезервуарів, розташованих на вул. Аеродромній в м. Ізюм.
Протягом періоду, з метою підготовки системи централізованого водопостачання до сталої роботи в осінньо-зимовий період були виконані такі роботи:
- виконано ремонт та заміну технічно зношених ділянок водопровідних мереж протяжністю 970 м. п.;
- виконані роботи з підготовки 10-ти каналізаційних насосних станцій, а саме: виконано заміну та ревізію насосного обладнання, запірної арматури та технологічних трубопроводів, проревізовано електричне обладнання, проведена очистка приймальних резервуарів;
- підготовлено до осінньо-зимового періоду 4 водопровідні насосні станції. На водопровідних насосних станціях встановлено новітнє енергоефективне насосне обладнання та станції керування з приладами частотного регулювання, виконано ревізію насосного обладнання та запірної арматури;
- на міських очисних спорудах каналізації виконано ремонт первинного відстійника №2 – замінено дифузори, помости, шкребки. Проведені роботи по виготовленню та монтажу напірного колектору активного мулу для заміни системи подачі активного мулу з коридорної на трубну. Також проведені роботи по поточному ремонту та ревізії технологічних споруд, обладнання та внутрішньомайданчикових технологічних мереж;
- проведено роботи по ремонту та заміні 400 м.п. каналізаційних мереж;
- до роботи в осінньо-зимовий період підготовлено 13 артезіанських свердловин з 13-ти запланованих. Виконані роботи по заміні та ревізії насосного обладнання, трубопроводів, запірної арматури та засобів обліку в павільйонах артезіанських свердловини.
Також на водопровідних мережах міста виконано заміну 24 шт. запірної арматури (засувки Ду-50 мм, Ду-100 мм, Ду-200 мм).
Ведуться роботи по виготовленню залізобетонних плит перекриття та кришок люків для встановлення їх на оглядові колодязі систем водопостачання та водовідведення міста.
Послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в місті Ізюм надає комунальне житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство – 1.
Середній фізичний знос житлового фонду становить 62%, обладнано водопроводом і каналізацією - 98%, центральним опаленням – 80%.
У звітному періоду при дольовій участі мешканців проведено поточний ремонт покрівель на 48 будинках загальною площею 3619 м. кв., замінено або відремонтовано 917 м.п. мереж централізованого опалення, 464 м.п. мереж водопостачання, 147 м.п. мереж водовідведення,
Поточний ремонт інженерних систем і конструктивних елементів житлового фонду виконується локально: тільки в місцях виникнення несправностей та відмови функціонування систем і конструктивних елементів. Обсяги фінансування не задовольняють потреби житлового фонду.
Загальні витрати коштів підприємства на підготовку до осінньо - зимового періоду – 691,0 тис. грн. в т.ч.: кошти міського бюджету на придбання матеріалів для проведення поточного ремонту житлових будинків 250 тис. грн.
Підприємством для сталого функціонування в осінньо-зимовий період 2018-2019 років були проведені такі роботи:
Станом на 01.01.2019р. в місті створено 33 ОСББ на 40 будинках, загальною площею 137,6 тис. кв. м.
В минулому році було проведено 4 толоки, на яких було прибрано: трасу Харків-Довжанський; 778,7 тис. м² вулиць та доріг; 487,51 тис. м² прибудинкових територій; 100,48 тис. м² парків, скверів та місць масового відпочинку жителів. Очищено від сміття 52,0 тис. м² берегів річки Сіверський Донець.
Упорядковано 23 дитячих майданчики загальною площею 5,1 тис. м² та 63 спортивних майданчики загальною площею 12,6 тис. м².
З початку 2018 року на проведення капітального ремонту доріг загалом виділено 3619,0 тис.грн., в т.ч. з місцевого бюджету 2219,0 тис.грн., з державного бюджету -1400,0 тис.грн.. Виконано капітальний ремонт доріг комунальної власності площею 6,484 тис. м².
На обслуговування та проведення поточного ремонту автомобільних доріг міста Ізюм загалом виділено 3278,831 тис.грн., в т. ч. з місцевого бюджету виділено 2780,160 тис. грн., з державного бюджету - 498,671 тис.грн. Поточний ремонт здійснено на площі 7,582 тис. м².
В результаті чого проведено поточний ремонт 29 автомобільних доріг та капітальний ремонт 3 вулиць.
Для забезпечення безперебійного та безаварійного функціонування доріг комунальної власності міста в осінньо-зимовий період 2018-2019 років підготовлено 4 од. спецтехніки, заготовлено 1125 тон або 750 м3 піщано-сольової суміші.
З метою поліпшення інфраструктури міста в 2018 році проведено реконструкцію Центральної площі міста. Загальна сума коштів на реконструкцію за 2017-2018 роки склала – 2 645, 115 тис. грн.
Пріоритетні завдання Програми щодо розвитку житлово-комунального господарства та вирішення проблемних питань на 2019 рік:
- скорочення споживання підприємствами галузі енергетичних та матеріальних ресурсів для виробництва комунальних послуг, проведення модернізації та переоснащення житлово-комунального господарства, створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ);
- розвиток конкурентного середовища на ринку послуг з управління та утримання будинків, споруд, прибудинкових територій;
- скорочення понаднормових витрат води та теплової енергії в мережах;
- продовження роботи щодо оснащення житлових будинків приладами обліку;
- впровадження енергозберігаючих заходів в житлово-комунальному господарстві;
- залучення інвестицій;
- підвищення рівня комфортності дорожнього руху та рівня благоустрою у місті.
Стислий опис ситуації:
Водні ресурси.
Найбільшою водною артерією міста є Сів. Донець з заплавами.
Букінський водозабір розташований у заплаві р. Сів. Донець поблизу залізничної станції Букіно. Він нараховує 8 артезіанських свердловин глибиною біля 100м. Вода забирається з верхнекрейдового водоносного горизонту.
Ізюмський водозабір розташований у заплаві р. Сухий Ізюмець в межах міста і містить у собі 21 артезіанську свердловину глибиною від 30 до 330 м. Для забору води використовуються верхньокрейдовий, середньоюрський та келовейський водоносні горизонти.
Дуже велике значення для якості питної води має виключення або обмеження господарської діяльності людини в зонах санітарної охорони свердловин та на прибережних територіях уздовж р. Сів. Донець. На теперішній час трапляються далеко непоодинокі випадки порушення цих вимог, а саме: засмічення охоронних зон, надання земельних ділянок під забудови та огороди, миття автомашин.
Водойми міста використовуються у рекреаційних цілях – купання, рибальство, що висуває серйозні вимоги до їх санітарно-гігієнічного стану. Однак, сучасний стан водойм викликає занепокоєння. Прибережні смуги засмічені, захаращені звалищами побутових відходів. Дана проблема потребує впровадження комплексу заходів для поліпшення екологічного стану водойм.
В прибережній зоні р. Сів. Донець є кілька об’єктів , які є потенційно екологічно небезпечними. Це головна каналізаційна насосна станція продуктивністю близько 4,5 тис. куб. м. на добу, що потребує реконструкції та частина самопливного каналізаційного колектору Д- 350 мм довжиною 340 метрів, що у цей час перебуває в аварійному стані.
Діючи очисні споруди потребують завершення капітального ремонту та реконструкції.
Атмосферне повітря
Основними джерелами та факторами, що обумовлюють забруднення атмосферного повітря міста є:
Частина підприємств міста за різних обставин на теперішній час не веде виробничої діяльності, що значно зменшує рівень шкідливих викидів у повітря, але ж в місті зареєстровано 32 підприємства, що мають такі джерела.
Також на території міста трапляються далеко не поодинокі випадки спалювання рештки рослинності, побутового сміття та інших матеріалів.
Рослинні ресурси
Площа зелених насаджень у місті складається з насаджень загального користування (парки, сквери), насаджень обмеженого користування (території підприємств та житлових районів), насаджень спеціального призначення (вулиці та санітарно-захисні зони). Також зелену зону міста формують лісові масиви Ізюмського лісництва. Така кількість зелених насаджень забезпечує відпочинок населення і визначає значну ступінь забезпеченості зеленими насадженнями кожного міського жителя.
На теперішній час внаслідок старіння та поступового згасання біологічних процесів у міських дерев та чагарників фітонцидна, знеражувальна, кисне утворююча здатність зелених насаджень міста значно знижена.
Побутові відходи
В місті щорічно утворюється близько 3400 тонн твердих побутових відходів. Збиранням, перевезенням та захороненням побутових відходів займається комунальне підприємство «Благоустрій міста Ізюма».
У сфері поводження з твердими побутовими відходами існують наступні проблеми:
Пріоритетні завдання Програми щодо розвитку галузі та вирішення проблемних питань на 2019 рік.
- Охорона атмосферного повітря - загальна вартість заходів на 2019р. 2000,0 тис.грн. (з них: обласний бюджет - 1000,0 тис.грн., інші джерела -1000,0 тис.грн.);
- Охорона водних ресурсів - загальна вартість заходів на 2019р. 6717,0 тис.грн. (з них: державний бюджет - 2520,0 тис.грн., обласний бюджет - 2324,0 тис.грн., місцевий бюджет -1873,0 тис.грн.);
- Охорона, раціональне використання земель та поводження твердими побутовими відходами - загальна вартість заходів на 2019р. 28671,57 тис.грн. (з них: обласний бюджет - 28439,57 тис.грн., місцевий бюджет - 232,0 тис.грн.);
- Охорона і раціональне використання природних рослинних ресурсів- загальна вартість заходів на 2019р. 190,0 тис.грн. (з них: обласний бюджет - 40,0 тис.грн., місцевий бюджет - 150,0 тис.грн.).
Станом на 01.01.2019р. укладено 204 договори оренди майна комунальної власності. Надходження орендної плати за використання майна комунальної власності до міського бюджету за звітній період склали 955279,30 грн.
Сума заборгованості балансоутримувачів перед місцевим бюджетом на 01.01.2019 р. складає 530 260,42 грн. З них:
- 58 854,24 грн. поточна заборгованість (37 384,62 грн - КЖРЕП-1; 1 791,98 грн. - КП «Благоустрій м. Ізюма»; 24,38 грн. – ЦМЛ; 2 744,24 грн. - Управління культури ІМР, 6 276,65 грн. - Управління освіти ІМР; 10 131,37 грн. – ІКПТМ; 501,00 грн. – Управління молоді, спорту та іміджевих проектів ІМР). Сплачується до 15-го числа наступного місяця. Перерахування в бюджет відбувається до 20-го числа наступного місяця.
- 440 193,47 грн. заборгованість ІККП, що виникла через арешт рахунків підприємства, у зв’язку з чим ІККП не має можливості перераховувати кошти до місцевого бюджету.
- 31 212,71 грн. безнадійна заборгованість орендарів перед КЖРЕП-1 (понад п’ять років).
В 2018 році прийнято Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна», яким встановлено новий підхід до класифікації та продажу об’єктів комунальної власності.
1.1.7. Розвиток містобудування та архітектури міста
Стислий опис ситуації:
За 2018 рік в сфері містобудування та архітектури оформлено та видано громадянам міста 13 будівельних паспорта забудови - будівництва житлових будинків, господарських будівель та споруд, прибудов, перепланування та переобладнання в житлових будинках індивідуальної житлової забудови. Протягом звітного періоду надано 165 висновків відносно погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під житлову забудову, садівництво та ведення особистого селянського господарства в місті, висновки щодо погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під нежитлову забудову в місті Ізюм, а також були відмови у погодженні проектів землеустрою - 2. Були надані 21 паспорти прив'язки тимчасових споруд, та 46 довідок про відповідальність ДБН самовільно побудованих домоволодінь.
За інформацією інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у м. Ізюм в 2018 році введено в експлуатацію 30 житлових будинків, загальною площею 3390,9 кв.м. та 12 об’єктів нежитлового будівництва різного функціонального призначення.
Рішенням Ізюмської міської ради 65 сесії 7 скликання від 25.05.2018р. №1631, затверджена міська цільова програма “Забезпечення внесення змін до генерального плану м.Ізюм на 2018-2019 роки”, яка спрямована на забезпечення цілеспрямованої діяльності органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об’єднань громадян по створенню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку і планування територій, проектування, будівництво і реконструкцію об’єктів житлово-цивільного, виробничого призначення, спорудження інших об’єктів, створення інженерної і транспортної інфраструктури.
На теперішній час ведеться співпраця з проектувальниками ДП “ДІПРМІСТО” (м.Київ) і ПОГ “ІНСТИТУТ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ” ВРКСУ по програмі “Забезпечення внесення змін до генерального плану м.Ізюм на 2018-2019 роки”.
За звітній період відділом землевпорядкування і ГІС апарату виконавчого комітету Ізюмської міської ради взято на облік:
- 18 договорів оренди земельних ділянок для ведення підприємницької діяльності загальна сума орендної плати визначена в договорах на момент укладення 793561,38 грн.
- 9 договорів особистого строкового сервітуту, загальна сума плати за користування земельними ділянками визначена в договорах на момент укладення 28838,65 грн.
- 6 договорів про внесення змін до договорів особистого строкового сервітуту, плата за користування земельними ділянками збільшилась в порівнянні з 2017 роком на 3483,50 грн.
- 50 договорів оренди земельних ділянок (в тому числі договори, які укладені вперше, переукладені договори та договори про внесення змін), загальна сума орендної плати визначена в договорах на момент укладення 835152,89 грн.
Пріоритетні завдання Програми щодо розвитку містобудування і архітектури та вирішення проблемних питань на 2019 рік:
- завершення робіт по міської цільової програмі “Забезпечення внесення змін до генерального плану м.Ізюм на 2018-2019роки”;
- сприяння залученню забудовниками інвестиційних ресурсів для будівництва та реалізації інноваційно-інвестиційних проектів, що мають будівельну складову.
1.1.8. Розвиток ринку внутрішньої торгівлі та побутових послуг
Стислий опис ситуації:
Незважаючи на складну соціально-політичну ситуацію в Україні, загострення проявів фінансової кризи і, як наслідок, негативного впливу зазначених факторів, зниження попиту населення на товари і послуги, споживчий ринок міста в 2018 році мав тенденцію розвитку.
У 2018 році зросла мережа сучасних підприємств торгівлі, які за рівнем культури обслуговування покупців відповідають вимогам європейських стандартів, а також вітчизняних торговельних мереж, що здійснюють торгівлю під однією торговельною маркою, дотримуються єдиної стратегії діяльності, мають єдиний центр управління, координації та контролю, власний розподільний склад.
Мережа підприємств торгівлі у місті станом на 01.01.2019р. становить 562 об'єктів (у порівнянні з початком 2018 року мережа збільшилась на 14 об'єктів торгівлі).
Залишаються незмінними мережа закладів ресторанного господарства налічує 59 об’єктів та мережа АЗС, АГЗП та АГНКС - 19 об'єкта.
Мережа аптечних закладів, в тому числі ветаптеки - 47 об'єктів (у порівнянні з початком 2018 року мережа зменшилась на 2 об'єкта).
За 2018 року обсяг реалізованих послуг підприємствами сфери послуг склав майже 1035млн. грн., в тому числі населенню – 42,029млн.грн.
Протягом 2018 року приділялась значна увага розвитку внутрішньої торгівлі та сфери побутового обслуговування населення, ураховуючи соціальну значимість цих сфер економіки у життєзабезпеченні населення міста.
Станом на 01.01.2019 року на території міста функціонує 127 об’єкт побутового обслуговування населення.
Покращення побутового обслуговування жителів міста є важливим напрямком роботи виконавчого комітету Ізюмської міської ради, шляхом розширення мережі підприємств побуту та легалізації підприємницької діяльності з метою створення нових робочих місць.
Ведеться робота з питань підготовки та підвищення кваліфікації кадрів в Ізюмському міськрайонному центрі зайнятості та в Державному навчальному закладі «Ізюмський регіональний центр професійної освіти».
Станом на 01.01.2019р. у м. Ізюм налічується 3 змішаних ринка:
- ТОВ «Центральний ринок»;
- КП «Залізничний ринок»;
- БПП «Дніпро».
Для поступового вдосконалення функціонування спеціалізованих ринків та перетворення великих ринків у торговельно-сервісні комплекси, які будуть представляти собою сукупність функціонально та організаційно взаємопов’язаних, організованих згідно з вимогами чинного законодавства, об’єктів торгівлі та надання послуг, у т.ч. ринкових, зосереджених у єдиних будівельно-архітектурних комплексах, які мають сучасно оформлений периметр, упорядковану прилеглу територію, функціонування яких забезпечують суб’єкти господарської або підприємницької діяльності, проводиться інвестиційна діяльність ринків, направлена на їх розвиток та створення умов перебудови в сучасні спеціалізовані ринки або торгівельно –сервісні комплекси:
Для ліквідації місць стихійної торгівлі на територіях ринків м. Ізюм та прилеглих або розташованих поблизу ринка територіях проводиться робота щодо виявлення та усунення фактів порушення порядку провадження господарської діяльності та фактів торгівлі з рук у невстановлених місцях. Постійно фіксуються випадки несанкціонованої торгівлі, про що повідомляється до правоохоронних органів міста.
З метою недопущення на споживчий ринок недоброякісних, фальсифікованих продуктів проводиться робота спеціалістом у справах захисту прав споживачів, станом на 01.12.2018р. звернулось 466 громадян. Всі звернення були розглянуті, надано кваліфіковано допомогу, вирішені питання відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів».
Для ліквідації місць стихійної торгівлі на територіях ринків м.Ізюм та прилеглих або розташованих поблизу ринка територіях постійно проводиться робота щодо виявлення та усунення фактів порушення порядку провадження господарської діяльності та фактів торгівлі з рук у не встановлених місцях.
Пріоритетні завдання Програми щодо розвитку ринку внутрішньої торгівлі та побутових послуг на 2019 рік:
- забезпечення сталого розвитку споживчого ринку, у тому числі за рахунок утримання позитивної динаміки основних показників та розвитку мережі сучасних об'єктів торгівлі, ресторанного господарства та побутового обслуговування населення;
- проведення роботи з удосконалення функціонування роздрібних ринків із продажу продовольчих та непродовольчих товарів;
- сприяння забезпеченню захисту прав споживачів;
- сприяння роботі зі створення конкурентного цінового середовища та вільного доступу до продукції місцевих виробників, у тому числі виробників сільгосппродукції;
- сприяння підвищенню конкурентоспроможності та якості продукції, яка виробляється підприємствами області;
- продовжувати роботу щодо ліквідації місць стихійної торгівлі на територіях ринків м. Ізюм та прилеглих або розташованих поблизу ринка територіях.
1.1.9. Цінова ситуація на внутрішньому ринку товарів і послуг
Стислий опис ситуації:
На виконання розпорядження голови Харківської обласної державної адміністрації від 15.06.2012р. №362 «Про стан цінової ситуації на споживчому ринку області», виконавчий комітет Ізюмської міської ради повідомляє, що в м. Ізюм ведеться постійний моніторинг цін на основні продукти харчування, які реалізуються на ринках міста та в торговельній мережі.
На виконання розпорядження голови Харківської обласної державної адміністрації №323 від 31.05.2008р. “Про систему комплексної оцінки цінової ситуації на споживчому ринку області”, з метою забезпечення аналізу цінової ситуації на споживчому ринку м. Ізюм, дослідження процесів ціноутворення по основних споживчих товарах і оперативного визначення факторів впливу на ціни, а також координації спільних дій і сприяння органам державного контролю за цінами у проведенні моніторингу цін і тарифів, затверджено перелік базових підприємств торгівлі, у тому числі продовольчих магазинів та ринків м. Ізюм, для проведення моніторингу цін на основні продукти харчування (рішення виконавчого комітету Ізюмської міської ради № 0340 від 28.03.2018р. «Про затвердження переліку базових підприємств торгівлі, у тому числі продовольчих магазинів та ринків м. Ізюм, для проведення моніторингу цін на основні продукти харчування»).
Відношення середнього рівня цін на продовольчих
ринках міста до мінімальної заробітної плати
рішення ___ сесії Ізюмської
міської ради 7 скликання
від _______р. №______
ПРОГРАМА
ЕКОНОМІЧНОГО І СОЦІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
М.ІЗЮМ НА 2019 РІК
Ізюм
2019 рік
Структура
Програми економічного і соціального розвитку
м. Ізюм на 2019 рік
стор. | |
Вступ…………………………………………………………………….. | 3 |
Пріоритети та основні завдання соціально-економічного розвитку міста Ізюм на 2019 рік……………………………………... | 5 |
1.1.Розвиток базових галузей економіки, інфраструктури життєзабезпечення та забезпечення умов для стійкого економічного розвитку………………………………………………………………….. | 5 |
1.1.1. Промисловість……..……………………………………………... | 5 |
1.1.2. Енергозбереження……………………………………………..…. | 6 |
1.1.3. Транспорт…………………………………………………………. | 7 |
1.1.4. Реформування житлово-комунального господарства………….. | 8 |
1.1.5. Охорона навколишнього природного середовища………….. |
11 |
1.1.6. Управління майном комунальної власності……………………. | 14 |
1.1.7. Розвиток містобудування та архітектури міста…..…………….. | 14 |
1.1.8. Розвиток ринку внутрішньої торгівлі та побутових послуг…… | 16 |
1.1.9. Цінова ситуація на внутрішньому ринку товарів і послуг……. | 18 |
1.1.10. Інвестиційна діяльність……………………………………….. | 22 |
1.1.11. Розвиток малого та середнього бізнесу..…………………….. | 25 |
1.1.12. Реформування системи надання адміністративних послуг…. | 29 |
1.1.13. Цивільний захист……………………………………………….. | 30 |
1.2. Підвищення стандартів життя………………………………….. | 32 |
1.2.1. Демографічна політика………………………………………... | 32 |
1.2.2. Стан справ щодо соціально-правового захисту дітей……….. | 33 |
1.2.3. Зайнятість населення та ринок праці…………………………… | 35 |
1.2.4. Грошові доходи населення та заробітна плата…………………. | 35 |
1.2.5. Соціальне забезпечення ………………………………………... | 37 |
1.2.6. Охорона праці…………………………………………………… | 40 |
1.2.7. Охорона здоров'я…………………………………………………. | 40 |
1.2.8. Підтримка дітей та молоді………………………………… | 43 |
1.2.9. Фізична культура і спорт………………………………………… | 45 |
1.2.10. Освіта…………………………………………………………… | 47 |
1.2.11. Культура ……….……………………………………………… | 51 |
Основні показники Програми економічного і соціального розвитку на 2019 рік………………………………………………… | 53 |
Заходи Програми щодо реалізації пріоритетних завдань у 2019 році | 58 |
Фінансування об'єктів соціально-економічного значення у 2019 році……………………………………....................... | 87 |
Програма економічного і соціального розвитку м. Ізюм на 2019 рік (далі – Програма) підготовлена на основі аналізу розвитку міста за попередній період, визначає цілі, пріоритетні напрями соціально-економічного розвитку м. Ізюм на 2019 рік, а також заходи щодо реалізації державної політики, спрямованої на підвищення якості життя та добробуту громадян.
Програма розроблена управлінням економіки та інвестицій апарату виконавчого комітету Ізюмської міської ради разом з іншими структурними підрозділами Ізюмської міської ради відповідно до Закону України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України», постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2003 № 621 «Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету» (зі змінами).
Програму було розроблено з урахуванням норм:
- проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік»;
- Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020», затвердженої Указом Президента України від 12 січня 2015 року № 5/2015;
- Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 № 385;
- Стратегії розвитку Харківської області на період до 2020 року, затвердженої рішенням Харківської обласної ради від 05 березня 2015 року № 1151-VI;
- Плану на 2018 – 2020 роки з реалізації Стратегії розвитку Харківської області на період до 2020 року, затвердженого рішенням Харківської обласної ради від 31.08.2017 року № 499-VIІ;
- постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 546 «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2019-2021 роки».
- Програми економічного і соціального розвитку Харківської області на 2019 рік, затверджена рішенням Харківської обласної ради від 06.12.2018 року № 832-VIІ (ХVIІI сесія VII скликання)
- Міських програм.
Метою Програми економічного і соціального розвитку м. Ізюм на 2019 рік є зростання добробуту і підвищення якості життя населення за рахунок втілення пріоритетів, визначених як в державних програмах так і в місцевих.
У Програмі визначено заходи щодо розвитку провідних галузей виробничої та соціальної сфери у 2019 році відповідно до завдань, передбачених актами Президента України, Кабінету Міністрів України, рішеннями Харківської обласної ради, рішеннями Ізюмської міської ради, розпорядженнями Ізюмського міського голови.
Структуру Програми побудовано до вказаних пріоритетних напрямів розвитку.
У частині І “Пріоритети та основні завдання соціально-економічного розвитку міста на 2019 рік” Програми визначено поточну ситуацію, пріоритетні завдання на 2019 рік, спрямовані на вирішення проблемних питань, наведено обласні та міські галузеві програми, що реалізуються в місті у відповідних галузях економіки і соціальної сфери.
У частині ІІ Програми наведено основні прогнозні показники на 2019-2021 роки, які є критеріями реалізації пріоритетних завдань Програми.
Частина ІІІ Програми містить конкретні заходи щодо виконання пріоритетних завдань у відповідній сфері, заплановані на 2019 рік, та очікувані результати виконання цих заходів.
У частині IV Програми “Капітальні вкладення на об’єкти соціально-економічного значення у 2019 році” наведено перелік об’єктів, будівництво яких передбачено здійснювати в місті протягом 2019 року. Вказані об’єкти будуть фінансуватися за рахунок різних джерел, не заборонених законодавством.
У ході виконання до Програми можуть вноситися зміни. Зміни і доповнення до Програми затверджуються рішенням Ізюмської міської ради.
Пріоритети та основні завдання
соціально-економічного розвитку міста на 2019 рік
1.1. Розвиток базових галузей економіки, інфраструктури життєзабезпечення та забезпечення умов для стійкого економічного розвитку
1.1.1. Промисловість
Стислий опис ситуації:
За звітній період 2018 року промисловими підприємствами міста реалізовано промислової продукції на суму 429,7 млн. грн., що на 39% або на 120,6 млн. грн. більше ніж в 2017 році. Обсяг реалізованої промислової продукції на одну особу по місту становить 9025,18 грн., що на 2643,83 грн. більше ніж за аналогічний період 2017 року.
Формування обсягу реалізації продукції на місцевому рівні значною мірою залежить від діяльності досить обмеженого кола підприємств, серед них – ДП «Ізюмський приладобудівний завод», Ізюмське комунальне підприємство теплових мереж та Ізюмське комунальне виробниче водопровідно-каналізаційне підприємство. Ситуація на цих підприємствах безпосередньо впливає на показники роботи промислової сфери міста.
Основним завданням у промисловому комплексі міста на 2019 рік – є нарощування обсягів виробництва. У промисловості міста прогнозується зростання обсягів реалізованої продукції на 7% до обсягів 2018 року. В 2019 році планується реалізувати продукції промисловими підприємствами на 459,8 млн. грн.
Основна увага буде приділятися вирішенню проблемних питань підприємств міста, які будуть направлені на підтримку розвитку вітчизняного виробництва, сприяння підвищенню конкурентоздатності продукції, розширенню ринків її збуту, залучення інвестицій у технологічне переобладнання виробництва.
Основні проблеми:
- відсутність належної підтримки державних промислових підприємств, щодо завантаження їх замовленнями з боку держави;
- недостатня інноваційна активність та наукоємність продукції підприємств промисловості;
- низький рівень інвестицій у технологічне переобладнання виробництва, недостатність фінансових ресурсів (внутрішніх та зовнішніх).
Пріоритетні завдання Програми щодо розвитку промисловості та вирішення проблемних питань на 2019 рік:
- підтримка державних промислових підприємств та підприємств інших форм власності шляхом здійснення інформаційно-методичного забезпечення, стимулювання інноваційно-інвестиційної діяльності підприємств шляхом залучення до бізнес-форумів, семінарів, тренінгів;
- сприяння випуску конкурентоспроможної продукції, збільшенню обсягів виробництва на підприємствах міста;
- оновлення основних фондів та запровадження нових технологій;
- сприяння залученню інвестицій шляхом розробки інноваційних та інвестиційних проектів;
- розширення ринків збуту промислової продукції;
- активізація інноваційно-інвестиційної діяльності промислових підприємств;
- зростання енергоефективності виробництва, економія енергоресурсів в умовах високої вартості енергоносіїв;
- вирішення соціальних питань розвитку промисловості – кадрова політика, рівень заробітної плати, своєчасна її виплата та питання погашення заборгованості.
1.1.2. Енергозбереження
Стислий опис ситуації:
Енергозбереження є одним із важливих чинників впливу на стабільне забезпечення підприємств, організацій, установ та населення енергоносіями. В місті впроваджуються заходи з енергозбереження та ефективного використання енергетичних ресурсів.
Протягом звітного періоду за рахунок власних коштів підприємств, бюджетів всіх рівнів та залучених інвестицій (кредити, гранти та інше, впроваджений 17 заходів на загальну суму 11584,0 тис. грн.. Економія складає 0,029098 тис.тон умовного палива.
Так на об’єктах Ізюмського комунального виробничого водопровідно-каналізаційного підприємства, ТОВ “Ізюмське АТП”, в стаціонарному корпусі відділення ІЦМЛ, в закладах освіти, на мережі вуличного освітлення міста проводилась заміна ламп освітлення на енергозберігаючи. В закладах освіти міста проводилась робота щодо заміни дверей та вікон. В закладах культури (центральна міська бібліотека, міський палац культури) встановлені пластикові вікна. В стаціонарному корпусі відділення ІЦМЛ проводилась робота щодо заміни мережі опалення.
Понад 934,7 тис. грн. направлено на впровадження енергозберігаючих заходів ДП “Ізюмським приладобудівним заводом”. Зокрема, це придбання менш енергоємного обладнання.
Основні заходи з енергозбереження в бюджетній сфері були спрямовані на:
- впровадження енергозберігаючих ламп освітлення;
- заміну вхідних дверей та вікон на енергозберігаючі;
- заміна мережі опалення.
Пріоритетні завдання Програми щодо енергозбереження та вирішення проблемних питань на 2019 рік:
- залучення коштів інвесторів на технічне переоснащення, модернізацію основних фондів комунальних та енергопостачальних підприємств міста;
- зниженню питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів;
- забезпечення стабільного енергопостачання споживачів міста;
- впровадження енергозберігаючих та енергоефективних технологій, а також альтернативної енергетики;
- установка приладів обліку тепла на житлові будинки в рамках виконання інвестиційної програми Ізюмського підприємства теплових мереж.
1.1.3. Транспорт
Стислий опис ситуації:
Автомобільний транспорт - важлива складова інфраструктури міста, яка забезпечує життєдіяльність суспільства у виробничій і невиробничій сферах, задовольняє потреби населення в перевезеннях пасажирів автобусами загального користування.
Метою державної політики в галузі пасажирських перевезень є гарантоване і ефективне задоволення потреб в безпечному і якісному перевезенні пасажирів і використання соціальних, ресурсозберігаючих, природоохоронних і мобілізаційних вимог в умовах ринкових відносин.
Пасажирські перевезення в місті в 2018 році здійснювали: ТОВ «Ізюмське АТП» та фізична особа – підприємец: Кругова Л.Г. Всі перевізники отримали право на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування відповідно до діючого законодавства, виключно на конкурсних засадах.
З метою більшого задоволення потреб населення, протягом 2018 року неодноразово вводились тимчасові додаткові рейси на окремих маршрутах у святкові та поминальні дні.
За 2018 рік загальні обсяги пасажирських перевезень автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування склали 2,746 млн. осіб (порівняно з минулим роком становить 103,3%).
Також, забезпечено перевезення пільгового контингенту, в загальному обсязі перевезених пасажирів у внутрішньоміському сполученні складає 27,7%.
З метою покращення якості транспортних послуг населенню міста, дотримання розкладу руху та контролю регулярності перевезень на міських автобусних маршрутах діє відповідна комісія, за участю спеціалістів виконавчого комітету та депутатів міської ради. Вона здійснює рейдові перевірки на міських автобусних маршрутах щодо дотримання діючого розкладу руху перевізниками всіх форм власності. В продовж року проведено 5 засідань комісії та 7 рейдових перевірок. За результатами перевірок по виявленим недолікам ведеться відповідна робота щодо їх усунення.
В цілому рівень забезпечення населення пасажирськими перевезеннями по основних показниках є задовільним.
Разом з цим у системі міських пасажирських перевезень є ще такі невирішені питання:
- один із основних факторів, що впливають на розвиток автомобільного транспорту є відсутність на ринку автопідприємств комунальної форми власності;
- покращення інфраструктури міського пасажирського транспорту;
- поліпшення якості доріг та облаштування автобусних зупинок відповідно до норм діючого законодавства;
- створення та впровадження єдиної міської системи диспетчеризації на міських автобусних маршрутах загального користування.
Подальший розвиток транспортної галузі в 2019 році здійснюватиметься в комплексі з іншими галузями, від яких вона безпосередньо залежна. Пасажирські перевезення автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування, як сектор ринку, залишається достатньо відкритим, що у свою чергу, є одним із основних чинників удосконалення конкурентного середовища. Це сприяє підвищенню рівня якості транспортних послуг при перевезенні пасажирів автомобільним транспортом.
Пріоритетні завдання Програми щодо розвитку галузі та вирішення проблемних питань на 2019 рік:
- підвищення безпеки перевезень пасажирів;
- продовження роботи з розбудови та модернізації транспортної інфраструктури;
- своєчасне і повне задоволення потреб населення в перевезеннях.
1.1.4. Реформування житлово-комунального господарства
Стислий опис ситуації:
Існуючий стан житлово-комунальної галузі міста потребує її реформування шляхом залучення інвестицій, проведення модернізації та переоснащення об’єктів тепло - та водопостачання, водовідведення, ремонту житлового фонду та об’єктів благоустрою, що дозволить поліпшити якість житлово-комунальних послуг в місті.
Основними проблемами існуючої системи теплопостачання є:
1) застаріле основне та допоміжне обладнання котельних, (близько 60% теплового устаткування діючих котелень перебуває в експлуатації 25 і більше років);
2) високі питомі витрати газу та електроенергії;
3) технічний стан теплових мереж, який не відповідає нормативним вимогам експлуатації. Термін експлуатації більшості теплових мереж перевищує 30-35 років. З метою більш гнучкого обліку споживання теплової енергії підприємством за останні 2 роки встановлені лічильники на 134 будинках, що становить 100% від технічно можливих встановити.
З метою зниження споживання енергоресурсів, зменьшення втрат в теплових мережах до 70% і поліпшення якості опалення багатоповерхових будинків в районі Верхнього Селища, розпочаті роботи з коригування проекту реконструкції системи теплопостачання по вул. Пролетарська, 1-м, з впровадженням енергозберігаючого обладнання модульних котельних.
Для забезпечення безперебойної роботи котелень при відключенні електричної енергії придбана за кошти місцевого бюджету дизель-електростанція.
Одним з пріоритетних напрямків комунальної сфери є забезпечення стабільного водопостачання мешканців міста. Джерелами водопостачання міста є підземні води верхньокрейдяного та середньоюрського водоносних горизонтів, які експлуатуються з 1913 і 1991 рр.
У системі водопостачання налічується 30 артезіанських свердловин. 22 свердловини розташовані в межах міста.
Загальна довжина трубопроводів у системі водопостачання складає орієнтовно 210,7 км, з них магістральних водогонів – 49,6 км, розподільчої мережі – 161,1 км.
У 2018 році були закінчені роботи розпочаті у 2016 році по реконструкції водоводу від водопровідної насосної станції 2-го підйому Букінського водозабору до контррезервуарів, розташованих на вул. Аеродромній в м. Ізюм.
Протягом періоду, з метою підготовки системи централізованого водопостачання до сталої роботи в осінньо-зимовий період були виконані такі роботи:
- виконано ремонт та заміну технічно зношених ділянок водопровідних мереж протяжністю 970 м. п.;
- виконані роботи з підготовки 10-ти каналізаційних насосних станцій, а саме: виконано заміну та ревізію насосного обладнання, запірної арматури та технологічних трубопроводів, проревізовано електричне обладнання, проведена очистка приймальних резервуарів;
- підготовлено до осінньо-зимового періоду 4 водопровідні насосні станції. На водопровідних насосних станціях встановлено новітнє енергоефективне насосне обладнання та станції керування з приладами частотного регулювання, виконано ревізію насосного обладнання та запірної арматури;
- на міських очисних спорудах каналізації виконано ремонт первинного відстійника №2 – замінено дифузори, помости, шкребки. Проведені роботи по виготовленню та монтажу напірного колектору активного мулу для заміни системи подачі активного мулу з коридорної на трубну. Також проведені роботи по поточному ремонту та ревізії технологічних споруд, обладнання та внутрішньомайданчикових технологічних мереж;
- проведено роботи по ремонту та заміні 400 м.п. каналізаційних мереж;
- до роботи в осінньо-зимовий період підготовлено 13 артезіанських свердловин з 13-ти запланованих. Виконані роботи по заміні та ревізії насосного обладнання, трубопроводів, запірної арматури та засобів обліку в павільйонах артезіанських свердловини.
Також на водопровідних мережах міста виконано заміну 24 шт. запірної арматури (засувки Ду-50 мм, Ду-100 мм, Ду-200 мм).
Ведуться роботи по виготовленню залізобетонних плит перекриття та кришок люків для встановлення їх на оглядові колодязі систем водопостачання та водовідведення міста.
Послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в місті Ізюм надає комунальне житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство – 1.
Середній фізичний знос житлового фонду становить 62%, обладнано водопроводом і каналізацією - 98%, центральним опаленням – 80%.
У звітному періоду при дольовій участі мешканців проведено поточний ремонт покрівель на 48 будинках загальною площею 3619 м. кв., замінено або відремонтовано 917 м.п. мереж централізованого опалення, 464 м.п. мереж водопостачання, 147 м.п. мереж водовідведення,
Поточний ремонт інженерних систем і конструктивних елементів житлового фонду виконується локально: тільки в місцях виникнення несправностей та відмови функціонування систем і конструктивних елементів. Обсяги фінансування не задовольняють потреби житлового фонду.
Загальні витрати коштів підприємства на підготовку до осінньо - зимового періоду – 691,0 тис. грн. в т.ч.: кошти міського бюджету на придбання матеріалів для проведення поточного ремонту житлових будинків 250 тис. грн.
Підприємством для сталого функціонування в осінньо-зимовий період 2018-2019 років були проведені такі роботи:
- проведено ремонт – 18 під’їздів
- ремонт козирків – 7 шт.
- частковий ремонт вимощення – 4 будинках.
- проведено ремонт шиферної покрівлі на 3 будинках, укладено матеріалів 43,0 м.кв.
- відремонтовано та встановлено 4 лавки.
- проведено ремонт 8 оголовків.
- утеплено трубопроводів – 1296 м.п.
Станом на 01.01.2019р. в місті створено 33 ОСББ на 40 будинках, загальною площею 137,6 тис. кв. м.
В минулому році було проведено 4 толоки, на яких було прибрано: трасу Харків-Довжанський; 778,7 тис. м² вулиць та доріг; 487,51 тис. м² прибудинкових територій; 100,48 тис. м² парків, скверів та місць масового відпочинку жителів. Очищено від сміття 52,0 тис. м² берегів річки Сіверський Донець.
Упорядковано 23 дитячих майданчики загальною площею 5,1 тис. м² та 63 спортивних майданчики загальною площею 12,6 тис. м².
З початку 2018 року на проведення капітального ремонту доріг загалом виділено 3619,0 тис.грн., в т.ч. з місцевого бюджету 2219,0 тис.грн., з державного бюджету -1400,0 тис.грн.. Виконано капітальний ремонт доріг комунальної власності площею 6,484 тис. м².
На обслуговування та проведення поточного ремонту автомобільних доріг міста Ізюм загалом виділено 3278,831 тис.грн., в т. ч. з місцевого бюджету виділено 2780,160 тис. грн., з державного бюджету - 498,671 тис.грн. Поточний ремонт здійснено на площі 7,582 тис. м².
В результаті чого проведено поточний ремонт 29 автомобільних доріг та капітальний ремонт 3 вулиць.
Для забезпечення безперебійного та безаварійного функціонування доріг комунальної власності міста в осінньо-зимовий період 2018-2019 років підготовлено 4 од. спецтехніки, заготовлено 1125 тон або 750 м3 піщано-сольової суміші.
З метою поліпшення інфраструктури міста в 2018 році проведено реконструкцію Центральної площі міста. Загальна сума коштів на реконструкцію за 2017-2018 роки склала – 2 645, 115 тис. грн.
Пріоритетні завдання Програми щодо розвитку житлово-комунального господарства та вирішення проблемних питань на 2019 рік:
- скорочення споживання підприємствами галузі енергетичних та матеріальних ресурсів для виробництва комунальних послуг, проведення модернізації та переоснащення житлово-комунального господарства, створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ);
- розвиток конкурентного середовища на ринку послуг з управління та утримання будинків, споруд, прибудинкових територій;
- скорочення понаднормових витрат води та теплової енергії в мережах;
- продовження роботи щодо оснащення житлових будинків приладами обліку;
- впровадження енергозберігаючих заходів в житлово-комунальному господарстві;
- залучення інвестицій;
- підвищення рівня комфортності дорожнього руху та рівня благоустрою у місті.
1.1.5. Охорона навколишнього природного середовища
Стислий опис ситуації:
Водні ресурси.
Найбільшою водною артерією міста є Сів. Донець з заплавами.
Букінський водозабір розташований у заплаві р. Сів. Донець поблизу залізничної станції Букіно. Він нараховує 8 артезіанських свердловин глибиною біля 100м. Вода забирається з верхнекрейдового водоносного горизонту.
Ізюмський водозабір розташований у заплаві р. Сухий Ізюмець в межах міста і містить у собі 21 артезіанську свердловину глибиною від 30 до 330 м. Для забору води використовуються верхньокрейдовий, середньоюрський та келовейський водоносні горизонти.
Дуже велике значення для якості питної води має виключення або обмеження господарської діяльності людини в зонах санітарної охорони свердловин та на прибережних територіях уздовж р. Сів. Донець. На теперішній час трапляються далеко непоодинокі випадки порушення цих вимог, а саме: засмічення охоронних зон, надання земельних ділянок під забудови та огороди, миття автомашин.
Водойми міста використовуються у рекреаційних цілях – купання, рибальство, що висуває серйозні вимоги до їх санітарно-гігієнічного стану. Однак, сучасний стан водойм викликає занепокоєння. Прибережні смуги засмічені, захаращені звалищами побутових відходів. Дана проблема потребує впровадження комплексу заходів для поліпшення екологічного стану водойм.
В прибережній зоні р. Сів. Донець є кілька об’єктів , які є потенційно екологічно небезпечними. Це головна каналізаційна насосна станція продуктивністю близько 4,5 тис. куб. м. на добу, що потребує реконструкції та частина самопливного каналізаційного колектору Д- 350 мм довжиною 340 метрів, що у цей час перебуває в аварійному стані.
Діючи очисні споруди потребують завершення капітального ремонту та реконструкції.
Атмосферне повітря
Основними джерелами та факторами, що обумовлюють забруднення атмосферного повітря міста є:
- промислові й опалювальні котельні підприємств та організацій;
- пічне опалення домоволодінь приватного сектору;
- автомобільний та залізничний транспорт.
Частина підприємств міста за різних обставин на теперішній час не веде виробничої діяльності, що значно зменшує рівень шкідливих викидів у повітря, але ж в місті зареєстровано 32 підприємства, що мають такі джерела.
Також на території міста трапляються далеко не поодинокі випадки спалювання рештки рослинності, побутового сміття та інших матеріалів.
Рослинні ресурси
Площа зелених насаджень у місті складається з насаджень загального користування (парки, сквери), насаджень обмеженого користування (території підприємств та житлових районів), насаджень спеціального призначення (вулиці та санітарно-захисні зони). Також зелену зону міста формують лісові масиви Ізюмського лісництва. Така кількість зелених насаджень забезпечує відпочинок населення і визначає значну ступінь забезпеченості зеленими насадженнями кожного міського жителя.
На теперішній час внаслідок старіння та поступового згасання біологічних процесів у міських дерев та чагарників фітонцидна, знеражувальна, кисне утворююча здатність зелених насаджень міста значно знижена.
Побутові відходи
В місті щорічно утворюється близько 3400 тонн твердих побутових відходів. Збиранням, перевезенням та захороненням побутових відходів займається комунальне підприємство «Благоустрій міста Ізюма».
У сфері поводження з твердими побутовими відходами існують наступні проблеми:
- стан діючого звалища ТПВ близький до критичного, проектна та експлуатаційна документація, що легалізує його експлуатацію відсутня;
- недостатня кількість сміттєвозів, високий ступінь зносу частини існуючого парку спецтехніки;
- недостатній рівень охоплення населення приватного сектору наданням послуг по збиранню та вивезенню ТПВ, що призводить до виникнення стихійних звалищ.
Пріоритетні завдання Програми щодо розвитку галузі та вирішення проблемних питань на 2019 рік.
- Охорона атмосферного повітря - загальна вартість заходів на 2019р. 2000,0 тис.грн. (з них: обласний бюджет - 1000,0 тис.грн., інші джерела -1000,0 тис.грн.);
- Охорона водних ресурсів - загальна вартість заходів на 2019р. 6717,0 тис.грн. (з них: державний бюджет - 2520,0 тис.грн., обласний бюджет - 2324,0 тис.грн., місцевий бюджет -1873,0 тис.грн.);
- Охорона, раціональне використання земель та поводження твердими побутовими відходами - загальна вартість заходів на 2019р. 28671,57 тис.грн. (з них: обласний бюджет - 28439,57 тис.грн., місцевий бюджет - 232,0 тис.грн.);
- Охорона і раціональне використання природних рослинних ресурсів- загальна вартість заходів на 2019р. 190,0 тис.грн. (з них: обласний бюджет - 40,0 тис.грн., місцевий бюджет - 150,0 тис.грн.).
1.1.6. Управління майном комунальної власності
Стислий опис ситуації:Станом на 01.01.2019р. укладено 204 договори оренди майна комунальної власності. Надходження орендної плати за використання майна комунальної власності до міського бюджету за звітній період склали 955279,30 грн.
Сума заборгованості балансоутримувачів перед місцевим бюджетом на 01.01.2019 р. складає 530 260,42 грн. З них:
- 58 854,24 грн. поточна заборгованість (37 384,62 грн - КЖРЕП-1; 1 791,98 грн. - КП «Благоустрій м. Ізюма»; 24,38 грн. – ЦМЛ; 2 744,24 грн. - Управління культури ІМР, 6 276,65 грн. - Управління освіти ІМР; 10 131,37 грн. – ІКПТМ; 501,00 грн. – Управління молоді, спорту та іміджевих проектів ІМР). Сплачується до 15-го числа наступного місяця. Перерахування в бюджет відбувається до 20-го числа наступного місяця.
- 440 193,47 грн. заборгованість ІККП, що виникла через арешт рахунків підприємства, у зв’язку з чим ІККП не має можливості перераховувати кошти до місцевого бюджету.
- 31 212,71 грн. безнадійна заборгованість орендарів перед КЖРЕП-1 (понад п’ять років).
В 2018 році прийнято Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна», яким встановлено новий підхід до класифікації та продажу об’єктів комунальної власності.
Пріоритетні завдання Програми щодо управління майном комунальної власності та вирішення проблемних питань на 2019 рік:
- підвищення рівня показника наповнення доходної частини міського бюджету від використання об’єктів комунальної власності;
- збереження балансоутримувачем об’єктів комунальної власності, які на даний час не використовуються.
1.1.7. Розвиток містобудування та архітектури міста
Стислий опис ситуації:
За 2018 рік в сфері містобудування та архітектури оформлено та видано громадянам міста 13 будівельних паспорта забудови - будівництва житлових будинків, господарських будівель та споруд, прибудов, перепланування та переобладнання в житлових будинках індивідуальної житлової забудови. Протягом звітного періоду надано 165 висновків відносно погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під житлову забудову, садівництво та ведення особистого селянського господарства в місті, висновки щодо погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під нежитлову забудову в місті Ізюм, а також були відмови у погодженні проектів землеустрою - 2. Були надані 21 паспорти прив'язки тимчасових споруд, та 46 довідок про відповідальність ДБН самовільно побудованих домоволодінь.
За інформацією інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у м. Ізюм в 2018 році введено в експлуатацію 30 житлових будинків, загальною площею 3390,9 кв.м. та 12 об’єктів нежитлового будівництва різного функціонального призначення.
Рішенням Ізюмської міської ради 65 сесії 7 скликання від 25.05.2018р. №1631, затверджена міська цільова програма “Забезпечення внесення змін до генерального плану м.Ізюм на 2018-2019 роки”, яка спрямована на забезпечення цілеспрямованої діяльності органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об’єднань громадян по створенню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку і планування територій, проектування, будівництво і реконструкцію об’єктів житлово-цивільного, виробничого призначення, спорудження інших об’єктів, створення інженерної і транспортної інфраструктури.
На теперішній час ведеться співпраця з проектувальниками ДП “ДІПРМІСТО” (м.Київ) і ПОГ “ІНСТИТУТ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ” ВРКСУ по програмі “Забезпечення внесення змін до генерального плану м.Ізюм на 2018-2019 роки”.
За звітній період відділом землевпорядкування і ГІС апарату виконавчого комітету Ізюмської міської ради взято на облік:
- 18 договорів оренди земельних ділянок для ведення підприємницької діяльності загальна сума орендної плати визначена в договорах на момент укладення 793561,38 грн.
- 9 договорів особистого строкового сервітуту, загальна сума плати за користування земельними ділянками визначена в договорах на момент укладення 28838,65 грн.
- 6 договорів про внесення змін до договорів особистого строкового сервітуту, плата за користування земельними ділянками збільшилась в порівнянні з 2017 роком на 3483,50 грн.
- 50 договорів оренди земельних ділянок (в тому числі договори, які укладені вперше, переукладені договори та договори про внесення змін), загальна сума орендної плати визначена в договорах на момент укладення 835152,89 грн.
Пріоритетні завдання Програми щодо розвитку містобудування і архітектури та вирішення проблемних питань на 2019 рік:
- завершення робіт по міської цільової програмі “Забезпечення внесення змін до генерального плану м.Ізюм на 2018-2019роки”;
- сприяння залученню забудовниками інвестиційних ресурсів для будівництва та реалізації інноваційно-інвестиційних проектів, що мають будівельну складову.
1.1.8. Розвиток ринку внутрішньої торгівлі та побутових послуг
Стислий опис ситуації:
Незважаючи на складну соціально-політичну ситуацію в Україні, загострення проявів фінансової кризи і, як наслідок, негативного впливу зазначених факторів, зниження попиту населення на товари і послуги, споживчий ринок міста в 2018 році мав тенденцію розвитку.
У 2018 році зросла мережа сучасних підприємств торгівлі, які за рівнем культури обслуговування покупців відповідають вимогам європейських стандартів, а також вітчизняних торговельних мереж, що здійснюють торгівлю під однією торговельною маркою, дотримуються єдиної стратегії діяльності, мають єдиний центр управління, координації та контролю, власний розподільний склад.
Мережа підприємств торгівлі у місті станом на 01.01.2019р. становить 562 об'єктів (у порівнянні з початком 2018 року мережа збільшилась на 14 об'єктів торгівлі).
Залишаються незмінними мережа закладів ресторанного господарства налічує 59 об’єктів та мережа АЗС, АГЗП та АГНКС - 19 об'єкта.
Мережа аптечних закладів, в тому числі ветаптеки - 47 об'єктів (у порівнянні з початком 2018 року мережа зменшилась на 2 об'єкта).
За 2018 року обсяг реалізованих послуг підприємствами сфери послуг склав майже 1035млн. грн., в тому числі населенню – 42,029млн.грн.
Протягом 2018 року приділялась значна увага розвитку внутрішньої торгівлі та сфери побутового обслуговування населення, ураховуючи соціальну значимість цих сфер економіки у життєзабезпеченні населення міста.
Станом на 01.01.2019 року на території міста функціонує 127 об’єкт побутового обслуговування населення.
Покращення побутового обслуговування жителів міста є важливим напрямком роботи виконавчого комітету Ізюмської міської ради, шляхом розширення мережі підприємств побуту та легалізації підприємницької діяльності з метою створення нових робочих місць.
Ведеться робота з питань підготовки та підвищення кваліфікації кадрів в Ізюмському міськрайонному центрі зайнятості та в Державному навчальному закладі «Ізюмський регіональний центр професійної освіти».
Станом на 01.01.2019р. у м. Ізюм налічується 3 змішаних ринка:
- ТОВ «Центральний ринок»;
- КП «Залізничний ринок»;
- БПП «Дніпро».
Для поступового вдосконалення функціонування спеціалізованих ринків та перетворення великих ринків у торговельно-сервісні комплекси, які будуть представляти собою сукупність функціонально та організаційно взаємопов’язаних, організованих згідно з вимогами чинного законодавства, об’єктів торгівлі та надання послуг, у т.ч. ринкових, зосереджених у єдиних будівельно-архітектурних комплексах, які мають сучасно оформлений периметр, упорядковану прилеглу територію, функціонування яких забезпечують суб’єкти господарської або підприємницької діяльності, проводиться інвестиційна діяльність ринків, направлена на їх розвиток та створення умов перебудови в сучасні спеціалізовані ринки або торгівельно –сервісні комплекси:
Перелік капіталовкладень (видів робіт) |
за 2018р. (тис. грн.) |
ТОВ «Центральний ринок» | |
Придбання ЕККА | 6,0 |
Поточний ремонт | 19,8 |
Придбання спец.одягу | 3,6 |
Придбання ліхтарів освітлення | 7,1 |
Придбання баків для сміття | 4,3 |
Придбання принтерів | 7,9 |
Придбання приміщення для вбиральні(1/2 частина) | 7,6 |
Придбання програмного забезпечення | 15,0 |
ВСЬОГО | 71,3 |
БПП «Дніпро» | |
Облицювання м’ясного павільйону | 81,1 |
Придбання холодильного агрегату для м’ясного павільйону | 60,0 |
Заміна вікон у м’ясному пав-ні | 27,5 |
ВСЬОГО: | 168,6 |
Для ліквідації місць стихійної торгівлі на територіях ринків м. Ізюм та прилеглих або розташованих поблизу ринка територіях проводиться робота щодо виявлення та усунення фактів порушення порядку провадження господарської діяльності та фактів торгівлі з рук у невстановлених місцях. Постійно фіксуються випадки несанкціонованої торгівлі, про що повідомляється до правоохоронних органів міста.
З метою недопущення на споживчий ринок недоброякісних, фальсифікованих продуктів проводиться робота спеціалістом у справах захисту прав споживачів, станом на 01.12.2018р. звернулось 466 громадян. Всі звернення були розглянуті, надано кваліфіковано допомогу, вирішені питання відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів».
Для ліквідації місць стихійної торгівлі на територіях ринків м.Ізюм та прилеглих або розташованих поблизу ринка територіях постійно проводиться робота щодо виявлення та усунення фактів порушення порядку провадження господарської діяльності та фактів торгівлі з рук у не встановлених місцях.
Пріоритетні завдання Програми щодо розвитку ринку внутрішньої торгівлі та побутових послуг на 2019 рік:
- забезпечення сталого розвитку споживчого ринку, у тому числі за рахунок утримання позитивної динаміки основних показників та розвитку мережі сучасних об'єктів торгівлі, ресторанного господарства та побутового обслуговування населення;
- проведення роботи з удосконалення функціонування роздрібних ринків із продажу продовольчих та непродовольчих товарів;
- сприяння забезпеченню захисту прав споживачів;
- сприяння роботі зі створення конкурентного цінового середовища та вільного доступу до продукції місцевих виробників, у тому числі виробників сільгосппродукції;
- сприяння підвищенню конкурентоспроможності та якості продукції, яка виробляється підприємствами області;
- продовжувати роботу щодо ліквідації місць стихійної торгівлі на територіях ринків м. Ізюм та прилеглих або розташованих поблизу ринка територіях.
1.1.9. Цінова ситуація на внутрішньому ринку товарів і послуг
Стислий опис ситуації:
На виконання розпорядження голови Харківської обласної державної адміністрації від 15.06.2012р. №362 «Про стан цінової ситуації на споживчому ринку області», виконавчий комітет Ізюмської міської ради повідомляє, що в м. Ізюм ведеться постійний моніторинг цін на основні продукти харчування, які реалізуються на ринках міста та в торговельній мережі.
На виконання розпорядження голови Харківської обласної державної адміністрації №323 від 31.05.2008р. “Про систему комплексної оцінки цінової ситуації на споживчому ринку області”, з метою забезпечення аналізу цінової ситуації на споживчому ринку м. Ізюм, дослідження процесів ціноутворення по основних споживчих товарах і оперативного визначення факторів впливу на ціни, а також координації спільних дій і сприяння органам державного контролю за цінами у проведенні моніторингу цін і тарифів, затверджено перелік базових підприємств торгівлі, у тому числі продовольчих магазинів та ринків м. Ізюм, для проведення моніторингу цін на основні продукти харчування (рішення виконавчого комітету Ізюмської міської ради № 0340 від 28.03.2018р. «Про затвердження переліку базових підприємств торгівлі, у тому числі продовольчих магазинів та ринків м. Ізюм, для проведення моніторингу цін на основні продукти харчування»).
Відношення середнього рівня цін на продовольчих
ринках міста до мінімальної заробітної плати